John West is al jaren klant bij nu:amsterdam en alweer bijna een jaar bij mediabureau STROOM. Deze deepdive kun je ook vinden op de website van STROOM: https://stroom.com/2021/04/08/...
De deepdive van Oswin bij John West
Wie is Oswin van den Boer?
Woonachtig in het groene Zeist met een gezin van drie dochters geniet ik dagelijks van het leven als ondernemende marketeer. Na twintig jaar de rugzak te hebben gevuld bij diverse marketingbedrijven ben ik gaan ondernemen. Ik verhuur mijzelf als marketing adviseur bij bijvoorbeeld John West en andere opdrachtgevers. Het ondersteunen van hun marketingafdeling werd langzaamaan structureel, inmiddels geven we al meer dan vier jaar succesvol vorm aan de vele merk- en marketinguitdagingen. Naast mijn advieswerk run ik samen met mijn compagnon Pablo van Gastel het designbureau nu:amsterdam en bouwen we met een diversiteit van klanten aan mooie merken waaronder ook John West.
Kan je meer vertellen over de afgelopen vier jaar bij John West?
Het ging niet gemakkelijk in de categorie vis in blik. Het imago en de vergrijzing van de doelgroep waren twee enorme barrières om de categorie jong, gezond en lekker te houden. Maar er zijn stapsgewijs mooie stappen gemaakt: een sterke en consistente strategie, een goed gevulde NPD (new product development) funnel en een investering in een compact netwerk van bureaus. Daarbij kwam afgelopen jaar de explosieve groei voor het merk, maar ook de categorie. Vis in blik is gezond, vis in blik biedt je inspiratie, vis in blik is duurzaam, vis in blik is lekker. Combineer dat met de rijke heritage en het vertrouwde imago van het merk John West, en je hebt een succesvolle combinatie. Door hier consistente campagnes voor te ontwikkelen is zelfs een anticyclisch coronajaar als 2020 geen teleurstelling geworden, maar eerder een extra stimulans om door te pakken.
”De ambitieuze doelstellingen vragen een effectieve massa-mediale aanpak”
Als je kijkt naar de markt: welke rol heeft John West?
John West heeft een rol als toonaangevende marktleider hoog te houden. Dat geldt voor alle marketinggebieden van packaging design tot Point Of Sale, van innovatie tot inspiratie, van media- tot distributiekanalen. Je moet doelgroepgericht de consument en shopper 360 graden blijven verrassen en tegelijk inspireren met gezonde en lekkere vis. We monitoren alles, want meten is weten, om zo onze successen verder uit te bouwen.
Met welke partners doen jij & John West dat?
Het compacte partnernetwerk dat we om ons heen hebben gebouwd, zijn content marketingbureau Gr8 agency, designbureau nu:amsterdam en mediabureau STROOM. Met elkaar bouwen we verder aan het merk en werken we heel intensief met elkaar samen. Met een heldere strategie, korte lijnen, inspirerende kruisbestuiving en snelle besluitvorming maken we grote stappen op alle marketingvlakken!
Wat zijn de actuele uitdagingen?
Onze ambitie is om het marktaandeel verder te laten stijgen en penetratiewinst te behalen in de jongere doelgroepen, zowel voor het merk als de categorie. Productinnovatie staat hoog in het vaandel en we zullen dan ook blijven innoveren en inspireren in communicatie en media. We willen van jong tot oud de consumenten laten genieten van die heerlijke, gezonde visjes en deze op een disruptieve manier onder de aandacht blijven brengen. Natuurlijk met duurzaamheid hoog in het vaandel.
Waar zit de groei in het merk en de business?
Naast de groei bij de jongere doelgroepen zien wij uiteraard ook het enorme groeipotentieel in e-commerce en de vele ontwikkelingen bij onze vaste retailers. Ook zien we kansen op de winkelvloer. Het online bestellen van de reguliere boodschappen wordt nog altijd gecombineerd met winkelbezoek voor de (koel)verse boodschappen. Als fabrikant in kruidenierswaren kijken wij ook buiten deze vaste grenzen en denken we als category-captain mee met onze retail-partners over deze ontwikkelingen binnen Food.
Hoe zie jij jouw persoonlijke groeiontwikkeling?
Het verrijken van mijn rugzak met marketingkennis in de breedte, bij verschillende merken en markten blijft altijd mijn persoonlijke drijfveer. Daar blijf ik altijd nieuwsgierig en hongerig naar. Met de huidige trends en ontwikkelingen zie je ook maar weer dat je in een volgend tijdperk komt en voorbereid moet zijn. Wat dacht je van de gigantische ontwikkelingen in de internationale straat van supermarkten? Men consumeert meer internatiole gerechten en dat brengt steeds meer nieuwe product lanceringen van verschillende merken met zich mee.
Waar krijg je energie van, privé en professioneel gezien?
Ik kijk er enorm naar uit als we weer met het gezin op reis kunnen gaan. Cultuur snuiven en natuur ontdekken doen we erg graag. Ik zie mezelf ook na mijn pensioen met mijn vrouw maanden reizen door de wereld. Professioneel gezien krijg ik energie van tevreden klanten en merken die groeien. De één voedt ook de ander! Er zijn nog genoeg categorieën en merken waar ik graag mijn tanden in zet.
In 2021 werkt John West samen met STROOM aan een grote communicatie campagne. Welke ambities heeft John West voor dit jaar en de komende jaren?
Afgelopen jaar zijn we met John West meer gaan investeren in media. De ambitieuze doelstellingen op penetratie, marktaandeel en omzet vragen een effectieve massa-mediale aanpak. Ondernemen en slim zijn, dat is het devies. Met de huidige enerverende samenwerkingsvorm hebben we snel begrip over en weer, kunnen we pro-actief schakelen om John West nog beter op de kaart te zetten.
Samen met STROOM bepalen we concreet de groeidoelstellingen en geven met de CEPs (Category Entry Points) van Byron Sharp de juiste richting aan groei en focus op het marketen van het merk. Zo staan we aan de vooravond van een geweldige introductie van John West Twist. Een uitgebreid assortiment van sta-zakken (deze bieden functionele en optimale zichtbaarheid in het schap) met heerlijke tonijn- en zalmvariaties. Een breakthrough in de categorie die de consument in de media en winkel niet over het hoofd zal zien. Ook dit project bevestigd wederom de synergetische samenwerking tussen de verschillende bureaus en John West. STROOM speelt daarin een cruciale rol op haar vakgebied van mediastrategie, -advies en -inkoop. De altijd aanwezige energie zorgt op alle fronten voor groei.