Welke trends zie je voor 2018 ?
We adviseren onze klanten niet zozeer om trends te volgen maar vooral met creatie en packaging design invulling te geven aan een positionering die lange termijn business en merk doelstellingen kan invullen
Daarin zien we ontwikkelingen, die zich vertalen in bijvoorbeeld stijl van illustratie, fotografie en kleur
Een trend is Craftmanship: voor’t gevoel met zorg gemaakt
Dit blijft doorzetten met diverse subtrends: authenticiteit, natuurlijkheid, kleinschaligheid, transparantie. Kleine craft merken krijgen veel ruimte en support in retail; Mr Kitchen komt na 7 varianten pindakaas ook met jam en groentespreads bij AH. In het bierschap en ook online zien we de meest exotische lokale biertjes verschijnen. Private labels zoals Jumbo, AH en Etos voelen meer en meer als local brands. Grote merken brengen veel craft achtige subbrands.
en hoe zit het met de Identiteit van crafted brands ?
Het corporate logo heeft het zwaar in deze craft ontwikkeling. We zien merken kiezen voor versimpelde, verkleinde (Calve, 7-UP LemonLemon) of verstopte logo’s (Remia). Het logo wordt ingeruid voor een woordbeeld (Sultana, Zonnatura) net als publiekslievelingen Tony’s en Lovechock en vele private label producten.
Nieuw: Woordbeeld
Oud: logo
Nieuw: woordbeeld
Oud: logo
Illustraties
We zien verfijnde eigen illustraties vermengd met of in plaats van fotografisch beeld van ingredienten. ‘Traditioneel hand en borduurwerk’ is een grote stijger in de zoekopdrachten bij shutterstock evenals ‘tradioneel culturele geometrische symbolen’. De craft bieren breken alle codes van traditionele biermerken met illustraties, fotografie, en bijzondere namen in plaats van klassieke biertaal met medailles, bannieren, schilden en jaartallen.
Merknamen
We zien sowieso menselijke, uitdagende verhalende merknamen (Jean Bâton, Dutch & Dapper, Mr Kitchen) in plaats van corporate namen. Verder betekent transparantie begrijpelijke taal over ingredienten in plaats van ingewikkelde ingredientenlijsten.
Hoe zit het met sustainability: gaat het gebeuren ?
Recent hebben 12 grote multinationals waaronder Unilever, Danone en Coca-Cola zich gecommit om in in 2025 hun verpakkingen herbruikbaar, recyclebaar of van composteerbare materialen te maken. Een grote stap om verpakkingen circulair te maken.
We waren die dag bij Caroli Buitenhuis in de Bioplastics Hub van Green Serendipity en raakten geïnspireerd door vele succesvolle initiatieven; voorbeelden van duurzame innovatieve hernieuwbare materialen en merken die daar te te bewonderen, zoals het alom geprezen Seepje en ook bijvoorbeeld Recoffee. Dit is een haarverzorgingsmerk van O’right met verpakkingen op basis van gerecycled koffiedik, bedrukt met soja inkt en gerecycled papier. Ze hebben de eerste gecertificeerde ‘groene’ fabriek in Taiwan waar gebruik gemaakt wordt van zon- en windenergie. En alsof het nog niet genoeg is wordt er ook standaard een deel van de winst gedoneerd aan doelen en activiteiten die bijdragen aan duurzaamheid. Een diep committent.
Gaan jullie awards winnen in 2018 ?
We hebben niets voor de vakprijzen ingezonden.
Ons nieuwe merk Dutch & Dapper, of de Bee Honest Cosmetics lijn van de Traay misschien, maar dan als we de Effie case rond hebben, dat vind ik echt een mooie award !
Volledige artikel op