Soms denk je als klant een goede briefing voor een nieuw verpakkingsdesign te hebben gemaakt; De merkwaarden, het product, de claims, de doelgroep staan er allemaal in. Maar toch krijg je allerlei vragen terug van een designer. Het kost wat moeite deze te beantwoorden, en lijkt vertraging in de start te veroorzaken.
Welke vragen zijn dit zoal en waarom zijn deze belangrijk om te beantwoorden ?
1. Assortiment
Voor een ontwerper is het belangrijk te weten welke producten nog meer in het assortiment zitten en in de toekomst volgen. Wat is de assortiments structuur ? De keuzes die je voor een design maakt kunnen immers gevolgen hebben ook voor de keuzes die je voor andere producten zou maken. Kies je bv blauw als groepskleur voor de light lijn, dan kan je in de toekomst blauw niet meer gebruiken voor een andere nieuwe lijn producten
2. Schappositie
In welk schap komt het product te staan ? Naast welke concurrenten ? Komt het daar alleen te staan of ook met andere producten van het merk. Met deze kennis kan een ontwerper al vroeg in het design proces een schap simulatie inzetten om de impact van het design te beoordelen in het schap
3. Drukwerktechniek
Het stansmes, de drukwerktechniek en aantal beschikbare kleuren (PMS, CMYK) zijn een belangrijk startpunt voor een ontwerper. Immers je wil niet een design ontvangen wat niet haalbaar is in het drukwerk en dus weer aangepast moet worden. Onnodige extra kosten en tijd.
3 kritische vragen, maar toch zijn ze erg nuttig in het proces, omdat ze uiteindelijk voor tijdwinst en vooral een beter design zorgen.
Pack design voor een nieuwe lijn gezochtverzorgingsproducten. Onderdeel van een assortiment van ca 80 sku's in het assortiment van Bee Honest Cosmetics. Vernieuwde verpakkingen en drukwerktechnieken